ענף הובלות דירה ידוע כאחד מענפי השירות הבעייתיים והמפחידים ביותר את אוכלוסיית עוברי הדירות והמשרדים. מכיוון שעד להקמת GetMoving לא הייתה אלטרנטיבה בטוחה ללקוח, החלו לוביסטים לדבר על הצורך בהסדרת הענף בדרך של חקיקה, כלומר רגולציה של ענף ההובלות.
מהי בעצם רגולציה? האם הדבר יפגע בעוברי הדירות והמשרדים או יסייע להם? האם הצבת חסמי כניסה לענף ההובלות יביא לשיפור השירות ולהורדת מחירים? כל השאלות וכל התשובות שכדאי מאד לדעת.
חסמי כניסה לענף ורגולציה
רגולציה בעברית פירושה הסדרה. הכוונה להסדרה של פעילויות שונות באמצעות חוקים, תקנות, נהלים, הוראות מנהל וצווים. משמעות המילה מלטינית פירושה להפוך לרגיל, להכניס לשגרה. עם הזמן, הרגולציה קיבלה משמעויות נוספות, ביניהן, הטלת איסורים, פיקוח וויסות. אנו מדברים על פיקוח וויסות הענף שמשמעותם, הצבת חסמי כניסה לענף הובלות משרדים ודירות.
חסמי כניסה הם תנאי הסף לכניסה לענף. למשל, חברת הובלה שתרצה לעסוק בתחום ההובלות תצטרך להוציא רישיון מוביל, בדיוק כפי שנהג מונית נדרש למספר. דוגמא נוספת היא פיקוח שבא לידי ביטוי בתקנות בטיחות וקביעת כללים ונהלים לביצוע העברת משרד, דירה, מפעל, או חנות.
מובילים מרוויחים ומובילים מפסידים
היתרונות ברגולציה הן רבות ומגוונות ולכן נעמוד על העיקריות שבהן בשלב זה: מובילים שלא יהיו רשומים כמובילים ע"פ החוק הרגולטורי לא יוכלו לספק שירותי הובלה. מובילים שלא מעסיקים עובדים כחוק יהיו צפויים לעונשים חמורים, מלבד הקנס המוטל על העסקת עובד בלתי חוקי, יהיו צפויים לשלילת רישיונם לעסוק בתחום ההובלות. מובילים שלא יעבדו בזמן הפריקה והעמסה לפי הכללים שיקבעו יהיו צפויים לקנסות. חברות הובלה שלא יעמדו בתקנים ובמחירי הפיקוח שיהיו בענף יישאו בהשלכות חמורות אשר יבואו לידי ביטוי וקנסות ושלילת רישיון.
החסרונות מבחינת המובילים יהיו לחברות הובלה אשר לא יפעלו להסדרת עסקיהם עד התאריך שיינתן לשם כך ויאלצו לנטוש את הענף. עם זאת, מובילים שכן יעברו את הליך ההסדרה שיידרש מהם על מנת לקבל רישיון מוביל כחוק, ייהנו מהוצאתם של כ-30% מחברות ההובלה הלא מורשות, הלא רשומות, שגורמות נזק הן ללקוחות והן לתחרות והרווחיות בענף.
רגולציית הובלות מזווית עוברי הדירה
רגולציה בענף תביא לירידה משמעותית בכמות תלונות לקוח בגין נזקים ושירות לקוי. חברות הובלה יצטרכו להוציא מספר רישיון ואלו שלא יפעלו להסדרת הוראות החוק יצטרכו לעזוב את הענף. על פי הערכות, כ-30% מהמובילים יעזבו את הענף והדבר יביא לכך שיישארו בו חברות גדולות, מקצועיות, מיומנות בעלות רצון לשמור על מקום עבודתן ולקוחותיהן. הדבר יבוא לידי ביטוי בשיפור השירות ללקוח.
התקנת נהלי עבודה ותקנות בטיחות יביאו לכך שצוות המובילים יצטרך לעבור הכשרה מקצועית, הן בנושאי בטיחות הובלות והן שנושא אריזה ועיטוף רהיטים. כמו כן יוסדרו תקנות בנושא חניית המשאית. ייתכן שבנושא זה יהיו הרשאות ייחודיות למשאיות לעמוד במקומות האסורים לרכבים פרטיים לצורך פריקה וטעינה בתנאי שלא יפריעו לזרימת התנועה.
המרוויחים העיקריים מרגולציית ענף הובלות דירה
הנהנים העיקריים תהיה כמובן הממשלה. זו תהנה מתשלום עבור רישיון פעילות הובלות משרדים ודירות והן מקורסי הכשרה אם יוחלט להחמיר בתקני בטיחות ונהלים. הנהנים הנוספים יהיו חלק מחברות ההובלה שייהנו מנטישה מאסיבית של חברות שלא עומדות בקריטריונים החדשים. לעומת זאת, חברות הובלות רבות יצטרכו לעבור מסלול הכשרה ועמידה בתקנים שתדרוש מהם הוצאת כספים ולא מעט בירוקרטיה. הנהנים משיפור איכות השירות והתמקצעות בענף יהיו כמובן הלקוחות. עם זאת, הרגולציה תביא להתייקרות מחירי ההובלות במעט, בכ-10%. אך אם השירות יהיה איכותי, מקצועי אמין וטוב יותר אולי זה שווה, לשיקולכם.