הדברות

  1. GetMoving
  2. /
  3. מגזין

הדברה היא הרחקה, צמצום או חיסול מזיקים. יש סוגים רבים של מזיקים או חרקים שברצוננו להרחיק. השיטות להדברה שונות ומגוונות, נסקור אותן בקצרה ונציע פתרונות ליישום. חומרי הדברה הם למעשה רעלים, אשר מהווים סכנה הן למזיקים ולחרקים אותם אנו שואפים להרחיק או לחסל והן לאדם לעצמו.

חומרי הדברה מתפרקים לאט לאט אם בכלל והם נשארים על פני הקרקע במשך שנים ארוכות. ראוי לציין כי הרעלים למיניהם פוגעים ומחסלים לא רק את אוכלוסיית המזיקים והחרקים אותם אנו שואפים לחסל או להרחיק אלא גם את אלו שאין אנו חפצים בסילוקם ושאיננו יודעים על קיומם כלל. חיסול והרחקה באמצעות הדברות אינו עושה הבחנה בין חיידקים, חרקים, מזיקים בין אם חיוביים ותורמים לסביבה ובין אם הם מזיקים. לרוב קשת הפגיעה רחבה מאד.

הדברות בטוחות

מכיוון וכפי שהסברנו לעיל, הדברה פוגעת גם בבני אדם, נוצרו לשם כך תקנות בטיחות האוסרות שימוש בחומרים מסוימים, אוסרות הדברה במקומות מסוימים ונקבעו הוראות בטיחות מחמירים היכן, מתי, כיצד ובאיזה כמות מותר לעשות שימוש בחומרי הדברה וכן נקבעה החובה להחזיק ברישיון הדברה ממשרד הבריאות מכיוון שמדובר בחומרים מסוכנים.

חומרי הדברה לא מסוכנים

בשנים האחרונות, בעקבות מקרי מוות והרעלות כתוצאה משימוש בסוגי הדברה מסוימים פותחו שיטות הדברה ידידותיים לסביבה ושיטות ביולוגיות מתוחכמות כגון שחרור בעלי חיים באזור מסוים אשר יאכלו את המזיקים.

הדברת חרקים ביתיים

חרקים ביתיים מהווים עבורנו בני האדם מטרד רב. לא רק בגלל שהם מזיקים לנו או מסוכנים לנו, אלא גם ובעיקר בגלל פחדים שפיתחנו בנוגע לחרקים מסוימים כגון תיקנים (הג'וקים החומים הגדולים), עכבישים קטנים, נמלים, עשים ועוד זנים רבים שפשוט מפחידים אותנו, מגעילים אותנו ואיננו רוצים בקיומם בביתנו או בחנויות האוכל שלנו. כמובן שישנם סוגים של חרקים ומעופפים שכן פוגעים בנו, כגון יתושים, עש בגדים, עכבישים, נמלים ועוד זנים רבים שאנו נאלצים לחסל אותם במקום מגורינו. רשויות המדינה עוסקות גם הן בהדברות על בסיס קבוע במוקדי מים עומדים, במוקדי זבל גדולים, בתשתיות ביוב, ברחובות הערים ובמקומות נוספים המהווים מטרד ציבורי לתושבים.

ישנם סוגי הדברות רבים מספור, בין היתר מוצרי ריסוס והדברה ביתיים הניתנים לרכישה בכל חנות או סופר והן חומרי הדברה שמספקים מדבירים פרטיים מסוגים שונים שסקרנו עבורכם בכתבה סוגי הדברות. ההבדל הוא בעמידות וטווח הזמן שבו משפיעים חומרי ההדברה השונים ולרוב אלו שמספקות חברות ההדברה מספקים טווח עמידות רחב יותר בזמן ויכולת הקטל.

הדברת עשבים שוטים

סוג של הדברות נוסף על זה שאנו מכירים ומשתמשים לרוב הוא הדברת עשבים שוטים. הסיבה להדברת עשבים אלו היא שהם מתחרים על משאבי מים ומינרלים עם הצמחים האחרים שאנו כן חפצים בגדילתם ושגשוגם. סיבה נוספת לרצוננו להדביר עשבים שוטים היא שאינם מוגדרים על ידנו כ"יפים" מספיק בכדי שנאפשר להם לצמוח בגינה שלנו או בכניסה לבניין המגורים שלנו. נכון, אנו בני האדם, שואפים ורוצים לשוט בסביבתנו ומרשים לעצמנו לקבל החלטות מי לחיים ומי למוות. אכזרי, עצוב, אך זו המציאות שלנו. הלוואי ויגיע יום ונוכל ונלמד לחיות בהרמוניה עם כל מה שגדל, חי וצומח בסביבתנו שהיא למעשה גם סביבתם.

הדברת עופות

הגדרה זו נשמעת אולי אכזרית יותר מכל השאר, אך חשוב לנו להדגיש שהמילה הדברה מתייחסת גם להרחקה ולאו דווקא חיסול וקטל. כאשר מדברים על הדברת עופות לרוב הכוונה להרחקת יונים. על הדברת יונים נדבר מיד בפרק הבא, מכיוון שכאן ברצוננו לחדד דווקא את הדברת העופות במובן ההרג של הפירוש. הצורך בחיסול והריגה של עופות קיים כאשר ידועה מחלה בקרב עופות המהוות מפגע ציבורי וסכנה של ממש לבני אדם. אחרת, בכל מצב אחר נעסוק בהדברה במובן של הרחקה בלבד.

הרחקת יונים

כאן מדובר בעיקר ביונים, המהווים לעתים מפגע ציבורי בערים. היונים מתרבות במהירות, מלכלכות בניינים ואף גורמות להרס הדרגתי שלהם. למרות זאת, רוב הרשויות מעדיפות לנקוט צעדים פחות דרסטיים להרחקת היונים (למשל: הצבת מחטים דקות על מעקות וקירות של בניינים, המאלצות את היונים לנוח במקום אחר) ונמנעות מלהשתמש בהדברה כנגדם. הדברת ציפורים נוספת נעשית בסביבת שדות תעופה הציפורים מהוות סכנה חמורה למטוסים ותאונות התנגשות בין מטוסים וציפורים גורמות לעתים תוצאות קטלניות.

הדברת מכרסמים ועכברים

לצערנו, עכברים ומכרסמים הם יצורי ביבים הנושאים מחלות ועלולים להעבירם לבני אדם. סודי הדברה כנגד יונקים אלה בדרך כלל מסוכנים גם לבני אדם ולחיות ה"מחמד" כגון חתולים וכלבים שאנו מגדלים בבית. יונקים אלו מעבירים מחלות באמצעות חיות המחמד שלנו שמשחקות איתם עד כדי הריגתם ואחר כך נדבקים בעצמם במחלות אלו ומוצאים גם הם את מותם.

חשוב מאד לדעת כי בכל סוגי ההדברות ובמיוחד בסוג זה קיימת סכנה אמתית לחיות ה"מחמד" בבית וקיימים פתרונות נוספים על אלו הכימיים כגון הדברה אלקטרונית. הדברה מסוג זה הינה מכשיר חשמלי אשר יוצר צליל צורם שאנו בני האדם לא שומעים ורק המכרסמים והעכברים שומעים בתדר מאד גבוה הגורם להרחקתם. קיימת גם הדברה מכנית במה שאנו מכירים כמלכודת עכברים ומלכודת מכרסמים.

להזמין הובלה זה פשוט.
ממלאים תכולה, תאריך וכתובות
מקבלים הצעות מחיר מדויקות
בוחרים חברת הובלות עם המלצות